לא כולנו רהב

מאת: רות מרגולין, דוברת התנועה לאיכות השלטון

לראות איש יחסי ציבור שמאיים או תוקף עיתונאי, רק כי זה לא התנהל כפי שלקוחותיו היו רוצים, או כפי שאסטרטגיה כזו או אחרת מוליכה אותו, אינה מעידה על אתיקה מקצועית או על מוסריות, אלא על שיטות עבודה שאינן מתאימות לעולם התקשורת.

דבריו של רני רהב, כפי שהושמעו בהקלטה אותה חשפה העיתונאית שרון שפורר, מעוררים בחילה. אין ספק גם כי הראיונות אותם נתן בהקשר זה, לא הוסיפו לו כבוד, וגם לא למקצוע יחסי הציבור והדוברות. לראות איש יחסי ציבור שמאיים או תוקף עיתונאי, רק כי זה לא התנהל כפי שלקוחותיו היו רוצים, או כפי שאסטרטגיה כזו או אחרת מוליכה אותו, אינה מעידה על אתיקה מקצועית או על מוסריות, אלא על שיטות עבודה שאינן מתאימות לעולם התקשורת. 

אך לפני שמוציאים חוברות הדרכה או אזהרה כיצד נכון "להתמודד מול אנשי יחסי ציבור", חשוב להכיר גם את העולם שלאחרונה קל לבוז לו, במיוחד לנוכח ההתנהגות המביכה של רהב. מקצוע הדוברות ויחסי הציבור יש בו הרבה מכפיות הטובה. מן הצד האחד אנו נתונים ללחצים מצד הלקוחות שלנו, ומן הצד השני על ידי העיתונאים והעורכים. לעיתים, כאשר הביקורת הנמתחת על הלקוח שלנו (יהיה זה ארגון או אדם), היא ביקורת הוגנת, עניינית וצודקת לדעתנו, עלינו להמשיך ולהדוף את הביקורת ולהגן על הלקוח כפרקליט.

זוהי מהות עבודת יחסי הציבור. לכל אדם הזכות לפרסם את עצמו, את המוצר שלו ולהשיב לביקורת. זוהי זכות יסוד של ממש. אנשי יחסי הציבור מגיעים בדיוק למקום הזה ומשמשים כמתווכים לעולם התקשורת. ולכן, חשוב לא להדבק ב"רהב", ולזכור שתמיד מי שעומד במרכז זהו הלקוח שלנו לו אנו נותנים את השירות, ולא "הכוכבות שלנו". לכן, מרביתנו היינו מסרבים להופיע כשופטים בתכניות ריאליטי.

המילה "יחצ"ן" הפכה להיות כשם גנאי לגידוף, ואנשים העוסקים במקצוע כבר מתביישים להתהלך איתו. נראה כי "יחצ"ן" קיבל אופי של "מוכר בבזאר" המוכן להונות את לקוחותיו ואת הציבור בכל צורה ובכל דרך. בהקשר זה חשוב להדגיש כי גם אנחנו ברובנו מחילים עצמנו על האתיקה התקשורתית. רוב אנשי יחסי הציבור והדוברים לא יסכימו, למשל, לפרסם דבר שביודעין הוא לא אמת רק כדי להאדיר את שם הלקוח. זה כמובן גם מאחר ואנו יודעים היטב כי ניתן למכור שקר פעם אחת ואילו בפעם השנייה כבר לא נוכל להמשיך לעבוד בתחום בו עסקנו. יש בנו הגינות, רובנו באים מתחום העיתונות, אנו יודעים את חוקי האתיקה העיתונאית וכמה חשובה אמירת האמת.

ברור לכל כי תחבולות ומניפולציות לא מתוחכמות של אנשי יחסי ציבור, הכוללות הזמנות עיתונאים ומשפחותיהם למשתאות ראוותניות הן פסולות כשנעשות כחלק משיטות העבודה. איומים, כפי שנשמעו ונראו בימים האחרונים, מקומם בטיפול משטרתי ובשיפוט ציבורי. לרהב אומר רק כי מרתיע לראות שגריר של המקצוע, אחרי 30 שנה של ניסיון, אשר לא מבין כי שיטות עבודה אלו מעידות רק על איבוד עשתונות ונזק קולגיאלי לשאר אנשי יחסי הציבור והדוברות. רהב עצמו ציין בתכנית "רשת כלכלית", שעיתון TheMarker בהחלט עיתון אחראי, וזו בדיוק הסיבה שאלו נתנו גיבוי לכתבת שלהם. במקביל, חשוב לזכור שלא כולנו רהב, ולפני שמשתלחים באנשי יחסי הציבור והדוברות חשוב לזכור כי בסוף המטרה שלנו זהה – להוציא את הסיפור בצורה הטובה והאחראית ביותר.

פורסם בפלוג – הבלוג הפוליטי של טל שניידר, 09/01/2014

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s