כיצד נבחר עבור מי לבחור?

מאת: נצר שוחט

איכות השלטון מתבטאת, בין השאר, ביכולת ההנהגה לייצג בצורה שוויונית את רצון כל העם, גם של אלה שלא בחרו במפלגות שזכו בשלטון. אמנם קולנו, שלנו הבוחרים, נשמע היטב בזמן הבחירות, אך המטרה היא שקולנו יישמע בעיקר כשזה חשוב ומשנה – בהחלטות היומיומיות המתבצעות בין מערכת בחירות אחת לשנייה. אנו מצביעים בבחירות על מנת שהשלטון ישפר את חיינו ויקל עלינו. בשעה שקבוצות קטנות בעלות משאבים בלתי נדלים מסוגלות לשלוח נציגים שייפגשו על בסיס יומי עם נבחרים הציבור, הדבר עלול, במקרה הטוב, לעוות את המידה בה קולנו נשמע או במקרה הגרוע להפוך לכפייה או לשחיתות. גם אם אין מדובר בהפעלת לחץ, כוח או חלילה הבטחת טובות הנאה לנבחר הציבור, עצם העובדה שקולם נשמע בדיונים היומיומיים עלול לעוות את מידת היחס שיקבלו לעומת שאר הציבור. 

אולם המצב בדרך כלל חמור מכך. המשאבים העומדים לרשות קבוצות אלו מאפשרים להם הרבה יותר מסתם שליחת נציג שישתתף בהחלטות ובדיונים בועדות הכנסת. כספם וכוחם מאפשר להם להבטיח ולאיים ובכך להגדיל את מידת השפעתם ביחס לשאר הציבור. ללא בקרה ושקיפות על מידת המעורבות של אותם לוביסטים בדיונים, הציבור יתקשה לזהות ולדעת מתי איומים והבטחות הם שהיטו את הכף לטובת החלטה מסוימת.

שינוי המצב יוכל להתרחש רק כאשר נבחרי הציבור עצמם ישנו אותו, הן דרך חקיקה שתכריח שקיפות בפעילות הלוביסטים והן מעצם העמידה בפני הפיתוי או הכוח המופעל עליהם. בעיניי, רק אדם אכפתי, הגיוני וחכם יוכל לעשות זאת. באכפתיות לשאוף ולחפש את הדעות החסרות, לייצג את כלל העם בכל החלטה וכן בהיגיון ובחוכמה לזהות מתי ישנן דעות שאינן מיוצגות בדיון. אכפתיות משמעה לא להיות אנוכי. האנוכיות היא הגורמת לשחיתות. הגיון וחוכמה הן תכונות המאפשרות למצוא את הדרך להתגבר על כוח שמופעל עליך, על כפייה. הדבר ההגיוני ביותר הוא שאנו הבוחרים נחפש קודם כל את שלוש התכונות הללו – אכפתיות, הגיון וחוכמה – בקרב מנהיגינו או המועמדים לקולנו בבחירות.

עד כה אולי נשמעתי קצת אידיאליסט ונאיבי, אך הנה המשמעות הפרקטית של דברי: אנו בוחרים לתת את קולנו למפלגה או למועמדים המייצגים אותנו בצורה הקרובה ביותר, אך בסופו של דבר, בשל הלוביזם, איננו מיוצגים כלל.

שיטת הבחירות במפלגות מקלה עליהם, כי הרי מפלגות אינן אכפתיות, הגיוניות או חכמות. רק אנשים יכולים להיות כאלו, ואילו אנו מצביעים עבור מפלגות. יחד עם זאת, גם בתוך השיטה הקיימת אנו עדיין יכולים להקפיד על אכפתיות, הגיון וחוכמה. אנו יכולים, וחייבים לדעתי, להוקיע מפלגות שברשימתן מופיעים אנשים שבבירור אינם חכמים, אכפתיים או הגיוניים. עלינו לחפש את המפלגה שבה אוסף האנשים הכי אכפתיים, הגיוניים וחכמים – ולהצביע עבורה.

השיפור באיכות השלטון יוכל בעיניי להתחיל אך רק מאיתנו, הבוחרים. רק בזכות התעקשות לבחור לפי מידת האכפתיות, ההגיון והחוכמה במנהיגים הפוטנציאליים, יחזרו כל אותם אנשים המגלמים את שלוש התכונות למרכז המפה הפוליטית ממנה נדחקו ברבות הימים. עלינו לחפש את התכונות האלו באמצעות הסתכלות על ביצועי הפוליטיקאים, במיוחד בתקופה שבין מערכת בחירות אחת למשניה, וחשוב מכל – לחפש debate (עימות, ויכוח) אמיתי ביניהם. בחירה לפי עמדה או ייצוג חייבת להיות לכל היותר במקום שני בשיקולים שלנו, כי אם נבחר לפי דרך זו, כפי שעשינו בעבר, נישאר באופן אירוני לא מיוצגים, ולמעשה נעודד לוביזם ושחיתות.

לכל אלו שאני שומע אומרים: "צריך שיהיה חוק כזה" או "צריך שיהיה אסור כך וכך" כדי שלא תהיה שחיתות ובכלל, כדי שלתנועה לאיכות השלטון יהיה בסיס חוקי לאכוף את איכות השלטון, מי שיכול לחוקק חוקים כאלו הם רק פוליטיקאים אכפתיים, הגיוניים וחכמים. אלה יהיו קיימים רק אם אנחנו, כמה שיותר בוחרים, נחפש לבחור בהם, למרות שקשה למצוא אותם, ולמרות שיטת ההצבעה למפלגות. אנשים אכפתיים, הגיוניים וחכמים צריכים להיות הרוב בהנהגה שלנו.

=====

לצפייה בסדרת הסרטונים של נצר: http://bit.ly/1JYa9nX

לקריאה נוספת בבלוג של נצר: http://bit.ly/1I3J1W8

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על כיצד נבחר עבור מי לבחור?

  1. פינגבאק: עימותים פוליטיים – הכרח בזמן בחירות | בלוג איכות השלטון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s