הגיע הזמן להצביע מהראש

מאת: אריאל אוסרן, בלוג איכות השלטון

אומרים שהנוער של היום הוא לא כמו שהיה פעם, שדור הסמארטפון חי רק בפייסבוק וב'אינסטוש' ושממש לא מזיז להם פוליטיקה. אלא שישנם ארבעה תלמידי כיתה י' מאיזור השרון שמעוניינים להוכיח לציבור הישראלי שאפשר גם אחרת. 

"מצביעים מהראש" הוא אתר חינמי שפותח על ידי קבוצה של ארבעה חברים בני 15 מכפר סבא וכוכב יאיר, בו מרוכזים במקום אחד המצעים של כלל המפלגות (מלבד מפלגות הליכוד וש"ס, שטרם פרסמו מצע). "מדובר בפרויקט א-מפלגתי שהוקם במטרה לתת לכם את כל המידע שאתם צריכים כדי להצביע בצורה נכונה, נבונה ומושכלת”, מסבירים הארבעה באתר האינטרנט שלהם. מעבר להנגשת מצעי המפלגות לציבור הרחב, האתר גם עורך השוואה נוחה בין מצעי המפלגות במגוון נושאים מרכזיים, כגון: יוקר המחייה, חוק וממשל, יחסי חוץ וביטחון, ואף מציג נתונים סטטיסטיים על פעילות המפלגות בכנסת ה-19, על בסיס מסד הנתונים של האתר כנסת פתוחה.

"שמענו נאום של פוליטיקאית שקראה לבוחרים שלה 'להצביע מהלב', וזה נראה לנו מאוד תמוה”, מסביר אגם לוי, מיוזמי הפרויקט. “העובדה שישנן מפלגות שמפרסמות סרטונים ויראליים במקום מצעים ותוכניות לשינוי נראית לנו רעה מאוד לתהליך הדמוקרטי. לכן חשבנו ארבעתנו על מציאת דרך שבה כן נוכל להפוך את השיח ליותר עמוק ורציני".

מצביעים מהראש

"נראה שהציבור דווקא כן רוצה מידע רציני". בתמונה: הארבעה בראיון לynet

אגם ושלושת חבריו: ערן מילוא, כרמי גבריאלי וניר אשדת, מתפעלים את האתר בזמנם הפנוי, בכוחות עצמם ומכיסם הפרטי. אמנם חברי הקבוצה הם רק בני 15, אך המודעות והאיכפתיות הציבורית שלהם מאוד מפותחת ומעוררת הערצה, כך שהתמיכה והפרגון מצד הציבור לא איחרו להגיע. “מהרגע שהתחלנו קיבלנו המון תמיכה מהציבור”, משתף לוי. "אנשים רבים שלחו אלינו מכתבים ורעיונות והציעו לנו עזרה, וזה באמת נראה שלמרות שרוב תשומת הלב ניתנת לכל אותם סרטונים ובדיחות, נראה שהציבור דווקא כן רוצה מידע רציני ואינפורמציה שתעזור לו להגיע להחלטה יותר נבונה ומושכלת".

לוי וחבריו צודקים. במכון הישראלי לדמוקרטיה מראים כי אם בעבר המצע המפלגתי היווה נדבך משמעותי בהשפעה על החלטת המצביעים, כיום הגורם המשפיע ביותר הוא זהות ראש המפלגה ורק לאחר מכן, בהפרש ניכר, ממוקמים מצע המפלגה ופעילותה של המפלגה במושבים האחרונים. במציאות פוליטית בה ניסוח ופרסום מצע לבחירות זוכה לתוקף של נורמה בלבד, נבחרי הציבור מזמן הבינו כי רבים בציבור אינם טורחים לקרוא את המצעים, ולכן באפשרותם בכלל להימנע מניסוחו. וגם אם כן טרחו לפרסם מצע, אין המפלגות מתאמצות להפיצו ברבים.

בדומה לתקציב המדינה, המצע המפלגתי משקף את סדרי העדיפויות של המפלגה ומפרט מה בכוונתה לעשות בעזרת המנדט שניתן לה ביום הבחירות. אך יתרה מזאת, ואולי אף חשוב מכך, המצע אמור לשמש גם כמעין "חוזה" בין ציבור הבוחרים לנאמניו בכנסת ולפעול ככלי מעקב וביקורת אחר ביצועי המפלגות במהלך הכהונה, מתוך מטרה לקדם "אחריותיות" – מושג שאינו נשמע רבות בשיח הפוליטי הישראלי.

בתוך כך, כשנשאל מה התכנון ליום שאחרי הבחירות, השיב לוי, "אנו עדיין בוחנים אפשרויות. אנחנו כן מאמינים שיש חשיבות למצע גם ביום שאחרי הבחירות, כדי שהציבור יוכל לראות האם המפלגה פועלת על סמך המצע שלה".

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s