אז מי צריך תעודת יושר?

מאת: יאיר שחר, מתמחה בתנועה לאיכות השלטון

האם הייתם נותנים לאדם שגנב מכספכם לחזור ולשמור על אותה קופה? זו אחת השאלות שתעמוד ברקע הרכבת הממשלה החדשה. סיעת ש"ס, שרוצה לחזור לקואליציה, תדרוש – כנראה – את תיק הפנים ליו"ר התנועה ח"כ אריה דרעי. דרעי, נזכיר, הורשע בנטילת שוחד, מרמה והפרת אמונים, וריצה קרוב לשנתיים מאסר בגין העבירות האלו. את העבירות בגינן הורשע ביצע דרעי דרך קופת משרד הפנים עצמו. דווקא לשם הוא רוצה לחזור, בהסכמת ראש הממשלה ואנשיו. משרד הפנים, אותו דרעי רוצה לחזור ולהוביל, מתוקצב בכמעט 4.5 מיליארד שקלים בשנה. מאות מיליונים שמיועדים לשירותי תכנון, לרשויות המקומיות והצלת חיים. 

משמעות החזרה האפשרית של דרעי למשרד הפנים, תהיה זלזול במינימום של יושר ומנהל תקין שמצופה ממי שנגיש לקופה הציבורית של כולנו. מינוי דרעי לשר הפנים יהווה אישור לעבריין המורשע בנטילת שוחד שהוא כשיר לנהל את חיי היומיום שלנו. בלי הסתייגות, בלי התנצלות, בלי בושה.

בית המשפט קבע בהרשעה כי דרעי ביצע עבירות שיש עמן קלון. הצירוף הזה חסם בפני דרעי את החזרה לפוליטיקה שבע שנים מאז השתחרר מהכלא ב-2002, אך כבר לא מנע ממנו לחזור לכהן בכנסת הקודמת. אחד האבסורדים הוא שאם דרעי היה מורשע באותן עבירות בעודו מכהן כשר, הוא היה מודח מכהונתו מיד. אז איך יכול להיות שחזרתו לשולחן הממשלה כעבריין מורשע יכולה להיות לגיטימית?

דרעי תצא בחוץ

על פניו, החוק הקיים לא אוסר היום על ראש הממשלה למנות את דרעי שוב לשר, ולא פוסל אותו מלחזור למקום בו מעל בכספי הציבור. אבל לא רק החוק היבש צריך לשחק תפקיד בהרכבת הממשלה – או כל גוף נבחר שהוא – אלא גם אמירה ערכית לציבור. והאמירה במינוי מחודש של דרעי, אם יאושר, היא שנוטלי שוחד שישבו בכלא מוזמנים בחום להמשיך ולטפל כרצונם בכסף ציבורי.

אבסורד נוסף עלול להיווצר אם דרעי אכן יחזור לכהן במשרד הפנים. עובדים בתפקידים שניתן לפסול בגלל רישום פלילי – כבאים, אדריכלים, מהנדסי ערים ועוד – יהיו כפופים מראש לעבריין מורשע. חוסר ההיגיון צועק כאן. החוק מונע בצדק מעבריינים הנושאים קלון לעסוק בתחומים שונים שתחת אחריות משרד הפנים. אבל אלו שכן עומדים ביושרה הבסיסית המצופה מעובד ציבור, דווקא עלולים לעבוד תחת עבריין כזה. הקלון של השר, בשונה מעובדים אחרים, נושא בעצם תאריך תפוגה במקום לשאת אותו שנים רבות אחר כך, וההשפעה שלו נעלמת באחת. כל זה תקף, אפילו שדרעי עצמו נאלץ להתפטר מהממשלה עוד בשלב של הגשת כתב האישום נגדו ב-1993. איך הפך העבריין המורשע דרעי משנת 2015 לנקי יותר מהשר החשוד דרעי של 1993?

שחרור מהכלא של עבריין מורשע בתום מאסר בפועל לא מחזיר אותו פתאום למעמד של אדם חף מפשע. את המעשים שביצע והוגדרו כפליליים לא יוכל להעלים כאילו לא בוצעו מעולם. לכן, אין סיבה לתת לגיטימציה מחודשת למורשע בנטילת שוחד לחזור ולנהל חלק מקופת המדינה. במובן הזה נבחר ציבור לא צריך לזכות ליחס שונה מכל עבריין אחר שישב בכלא בשל ביצוע עבירות כאלו, כולל עובדים שבאחריות משרד הפנים עצמו. הנוסח המקל של החוק הקיים, שלא מונע מעבריינים מורשעים לחזור לשולחן הממשלה, לא מכשיר את המינוי המחודש מבחינה מוסרית. לכן, המינוי המתוכנן כיום צריך להיפסל על הסף.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s