טור דה ישראל – מסע אופניים חברתי

מאת: אריאל אוסרן, בלוג איכות השלטון

מאבק ציבורי יכול ללבוש צורה במגוון דרכים, החל בהפגנת אלפים בכיכר העיר וכלה בלימוד משותף והתעמקות בנושא המאבק. אחת הצורות הפופולריות הנוספות, אשר זוכה לסיקור רב בבלוג זה, היא פיתוח של יוזמות קטנות שיוצרות תשתית ("קוד פתוח") למיזמים דומים לפתח ולהתפתח באמצעותה. כך, בסוף השבוע האחרון יצא לדרך מיזם תחבורתי ראשון מסוגו – טור דה ישראל – שמטרתו העיקרית היא לבנות מסלול מומלץ של "שביל ישראל לאופני כביש", אך גם לעורר מודעות ציבורית לגבי מספר מיזמים ירוקים וארגונים חברתיים, וביניהם התנועה לאיכות השלטון. 

"כיום יש בישראל שביל ישראל להולכי רגל ויש אחלה שביל ישראל לאופני הרים, אבל לצערי אין שביל ישראל לאופני כביש", מספר אריאל אגרון (29) מרמת גן, מנכ"ל חברת Greenway – שליחויות על אופניים. "ישנם כל כך הרבה כבישונים (רוכבי אופני כביש) בישראל, ולמרבה ההפתעה אף אחד לא הרים את הכפפה למרות שאני בטוח שיש את הביקוש לכך."

מסע אופניים

תרבות האופניים בישראל היא משהו חדש וקיים בארץ בערך כעשור, וחברות כמו Greenway מנסות להפיץ את בשורת האופניים ולהניע את גלגלי הרכיבה ברחבי הארץ. אחד המאבקים המרכזיים שלה הוא לנסות ולצמצם את שליחויות האופנועים ולהמירם בשליחויות אופניים. "ישנם אלפי משלוחים ביום, כאשר ביום נתון בגוש דן בלבד יש כ-2,000 שליחים מסתובבים על אופנועים ומשנעים תיבות דואר, מכתבים ומסמכים". לדברי אגרון, "כמות הדברים שאנשים שולחים אחד לשני היא מטורפת. תחשוב כמה רעש זה יוצר? כמה זיהום? להחליף את זה באופניים יכול להיראות אחרת לגמרי."

מטרתו העיקרית של אגרון במסע היא הגדלת המודעות לתרבות האופניים בישראל ולעודד יזמים נוספים לפתוח עסקים של שליחויות אופניים. "המטרה שלנו היא שעוד רוכבים ישמעו על העסק של שליחויות אופניים, ויחליטו להקים עסקים משל עצמם. Greenway הוא עסק עם קוד פתוח, כך שכל מי שירצה לשמוע איך לפתוח עסק כזה, וללמוד איך להביא את הלקוחות הראשונים, אנחנו יותר מנשמח להיות שם לעזור להם", מבהיר אגרון.

במקביל לקידום תרבות הרכיבה, למסע של אגרון הצטרפו שניים עשר ארגונים חברתיים וסביבתיים, כאשר במהלכו יבצע אגרון משימות לבקשתם לקידום הקמפיינים המרכזיים שלהם ברחבי הארץ. בין המשימות של התנועה לאיכות השלטון שאגרון צפוי לקדם: דרישה לקביעת נורמות ראויות לנבחרי ציבור ברשויות המקומיות על רקע פרשיות השחיתות השונות (לדוגמה, פרשת הולילנד והרשעות ראשי ערים שונים לאחרונה), חשיפת קשרי הון-שלטון (למשל, עצירת המחטף במתחם הדולפינריום), דרישה לנבחרי הציבור לשמור על משאבי הטבע ששייכים לציבור (לדוגמה, פירוק מונופול הגז ופרשת קרקעות המלח) ועוד.

בריכות המלח

בריכת אידוי מלח ליד אילת

המסע "טור דה ישראל" יצא לדרך בסוף השבוע האחרון וצפוי להימשך כשלושה חודשים. תוואי המסלול יעבור מצפון לדרום: ממטולה ועד אילת – דרך הגולן, הבקעה והערבה, ומדרום לצפון: מאילת עד מטולה – דרך מרכז הארץ והחופים – ביחד כ-1200 ק"מ של כבישים שיסומנו על מפת גוגל שתהיה פתוחה לציבור. אגרון תיאר את המסלול: "המסלול עצמו מסומן בקו אדום, ויכלול סימון מיוחד ליד כל המקומות הרלונטיים למסע מהסוג הזה: חניוני לילה ללא תשלום, גישה למים, מלאכי שביל לאורך הדרך, מקומות להתנדבות ליום-יומיים והוסטלים. כל מה שמי שיצא למסע כזה יצטרך."

=====

אתם מוזמנים לעקוב אחר האתר של טור דה ישראל ולהתעדכן במאבקים השונים ברחבי הארץ.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s