מעורבות אזרחית מכף ידך

מאת: אריאל אוסרן, בלוג איכות השלטון

למי שיצא לקרוא פעם החלטת ממשלה או חוק שנחקק בכנסת, קשה שלא להרגיש בתסכול העצום שנובע מהשפה המשפטית הגבוהה לעילא ולעילא שמנוסחת כאילו מדובר בפסיקה של נשיאת בית המשפט העליון. אך זהו לא הדבר היחידי שמתסכל. במרבית המקרים, למעט פרסומים ספורים בעיתונות על החלטות בעלות חשיבות תקשורתית רבה (שאינה בהכרח זהה לחשיבות המהותית), ההחלטות של נבחרי הציבור אינן ידועות או נגישות לציבור.

כך למשל, כשהתעניינתי בפירוט תקציב המדינה הדו-שנתי לשנים 2015-2016 שאושר באחרונה בממשלה, חיפשתי ארוכות ונברתי במעמקי אתר הכנסת למציאת העמוד שמרכז את החלטות הממשלה, עד שהבנתי שלא קיים עמוד כזה. לאחר מכן חשבתי שאולי אצליח למצוא את הפירוט של התקציב באתר הממשלה, עד שהבנתי שלא קיים אתר כזה. רק לאחר חיפוש יסודי באתר ראש הממשלה נמצא התקציב הנכסף. וגם אז הוא לא היה הכי ברור ומפורט. 

בואו לא נתבלבל, כל המידע והכספים שעוברים תחת ידיהם של הפוליטיקאים ורשויות השלטון שייכים לנו – הציבור – שכן אנו אלה שמאפשרים ומממנים את יצירת המידע. אך משום מה נדמה לח"כים ולפקידים שהם עושים לנו טובה בהנגשת המידע. אך שם לא מסתיים המחדל. לא מספיק שלרוב לא מנגישים לנו את המידע, אלא ברגע שהוא כן מוצג, עליהם לוודא שהוא מונגש לציבור בצורה ברורה ופשוטה להבנה, אחרת נוצרת סכנה של סימום הציבור בעזרת ניסוחים מעורפלים וכלליים.

קחו לדוגמה המתווה הגז שפורסם בחודש שעבר שכלל שלל ניסוחים מורכבים ובעייתיים שהקלו על בלבול הציבור. במתווה יש סעיף שאומר שכריש ותנין לא יימכרו במצב שישנו "אירוע כוח עליון" שימנע את זה. ומה מוגדר ככוח עליון? לפי המתווה, מדובר למשל בעתירה לבג"ץ (!). כן כן. לא רעידת אדמה או צונאמי – מעתה בית משפט העליון מוגדר ככוח עליון. למזלנו, באחרונה הופיעו ברשתות החברתיות מספר יוזמות חדשות שמנסות להתגבר על אותם "פערי ניסוח" ומציגים את המידע בצורה פשוטה וברורה, זאת כדי לנסות ולחבר יותר את הציבור הרחב לתהליכי קבלת ההחלטות בכנסת ובממשלה.

ה-Hulyo של החלטות הממשלה

האפליקלציה החדשה לסמארטפון: EzGov, שפותחה על ידי המרכז הישראלי להעצמת האזרח, מנגישה לציבור את החלטות הממשלה והחקיקה בכנסת באופן פשוט, קריא ומותאם אישית. כל העדכונים בדבר החלטות חדשות מגיעים הישר לנייד ומנוסחים בקצרה בלשון פשוטה ומובנת ומאפשרת גם שיתוף והפצת ההחלטות לחברים דרך הרשתות החברתיות. אפשר לומר למעשה שמדובר ב-Hulyo של החלטות הממשלה.

החידוש באפליקציה הוא שבעזרתה ניתן לעקוב כמעט בזמן אמת אחר ההחלטות שמתקבלות בממשלה ולהבין אותן בשפת היומיום, כך שגם מי שאינו משפטן יוכל להבין במה מדובר ולעקוב אחר תהליכי החקיקה בצורה עניינית ועקבית. כמו כן, האפליקציה מאפשרת לבדוק סטטיסטיקות שונות על חקיקה והחלטות ממשלה לפי מילות מפתח ובכך מתאפשר מעקב מעמיק יותר אחר נושאי עניין אישיים.

EzGov

החלטות ממשלה בכף ידך (תמונה: עמוד הפייסבוק של EzGov)

תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, מספר על האפליקציה: "אנחנו מאמינים כי הנגשת עבודת הממשלה והכנסת באמצעות כלי דיגיטלי ידידותי ופשוט לשימוש תחזק את העיסוק הציבורי, התקשורתי והפוליטי בהיבטי הביצוע של החלטות ציבוריות. את האפליקציה הזו פיתחנו מתוך הבנה שלמרות שהחלטות ממשלה מתקבלות כאן בהיקפים אדירים (למעלה מאלף בשנה!) שהציבור בכלל אינו מכיר. לכן הציבור נזקק לפלטפורמה למעקב ובקרה אחר עבודת הממשלה. האפליקציה תוכל לשמש גם את הציבור הרחב וגם אנשי מקצוע במטרה לשפר את אפקטיביות הממשל, בדגש על כשלי יישום".

קו ישיר לח"כים: לפני שניתן להשפיע, כדי שנוכל להשפיע

יוזמה נוספת הוא הסטארט אפ החברתי ePart שהושק לפני חודש ומספק לציבור תקצירים לקראת דיונים קרובים בוועדות הכנסת, ומאפשר ליצור קשר עם הח"כים שבוועדות לפני קיום הדיון. את התוכן והמידע אוספים צוות ePart באופן ידני מכל מיני מקומות (למשל מאתר הכנסת, דו"חות מבקר המדינה, ניירות עמדה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, תחקירים ב"עובדה" וכתבות עיתונאיות) ומציגים אותו בצורה נגישה וברורה, ממש כמו קריאה של כתבה במאקו או ynet.

Screen Shot 2015-08-19 at 4.18.20 PM

עשייה חברתית עם מודל עסקי (תמונה: אתר ePart)

מה שמייחד את ePart הוא שהמידע אותו הם מרכזים נשלח לאזרחים לפני שמתקיימים הדיונים בכנסת ובכך מתאפשר לימוד מקדים של הנושאים ואף ניתן לפנות לח"כים בוועדה לפני שאלה נידונים ולהוסיף מידע הכרחי לקיום דיון מעמיק לגביהם. זאת בעוד ששאר היוזמות הדומות מציגות את המידע בדיעבד. בכך הם מעניקים דרך פשוטה לקחת חלק בדיוני הוועדות בכנסת ולהשפיע באופן ישיר על תהליכי קבלת ההחלטות.

"המטרה שלנו היא לספק תמונה מאוזנת, תמציתית ונגישה יחד עם כל המידע הדרוש כדי להעמיק את הדיון החברתי ולהפוך אותו ליותר רציני", מספר יוסי חיות, מייסד ePart. "היוזמה שלנו שמה דגש על שיתוף הציבור, ולא רק לספק מידע. לשמחתי הרבה אנשים צורכים את המידע ואנחנו באמת מקפידים לכתוב את הדברים בצורה פשוטה ונעימה ונגישה, ממש כאילו אתה יושב עם חבר שלך בפרלמנט של יום שישי. אנחנו שואפים שאנשים יצרכו את המידע רגע לפני שהם יכולים להשפיע, כדי שיוכלו להשפיע", מוסיף חיות.

כרגע ePart נמצא בגרסת ה"בטא" (שלב הביניים שבין הפיתוח הראשוני לבין ההשקה המסחרית) ועומד על קהילה קטנה של כאלף עוקבים. ההשקה הרשמית צפויה להיות באוקטובר הקרוב, עם חזרת הכנסת לפעילות למושב החורף, כך שבינתיים הם יותר מישמחו לקבל פידבק והערות מהגולשים כדי ללמוד כיצד להשתפר לקראת ההשקה הרשמית בעוד כחודשיים.

במציאות בה נדמה שהרשויות עושות כמעט הכל כדי להימנע מלחשוף מידע לציבור, גם כשהן מחויבות לכך לפי חוק חופש המידע, אין לנו ברירה אלא שוב להסתמך על יוזמות פרטיות שממלאות את הוואקום שיוצרות הרשויות. יוזמות אלה, יחד עם יוזמות נוספות כמו "כנסת פתוחה" של הסדנא לידע ציבורי והסיכומים של המשמר החברתי מסייעות לציבור לגבש עמדה מבוססת ועניינית סביב תהליכי חקיקה והחלטות הממשלה, כזו שאינה מתבססת על חסדיה של התקשורת המיינסטרים. רק כך ניתן יהיה לעודד מעורבות אזרחית ולקיחת אחריות בתהליכי קבלת ההחלטות במדינה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה