השר ליצמן והבטחותיו

מאת: פרופ' תיאו דב גולן, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות (1986-7)

מכתב פתוח לשר הבריאות ליצמן: לצערי, אני שוב נאלץ לפנות אליך באופן פומבי, מאחר שפניות חוזרות ונשנות שלי אל לשכתך על מנת להפגש עמך ולדון במשבר המתמשך של מערכת הבריאות הציבורית כלל לא זכו לתגובה. זאת, אף כי יש לי עבר עשיר ביותר במערכת הבריאות, כולל תפקידי כמנכ"ל משרד הבריאות לפני 30 שנה.

כידוע, בוודאי גם לך, המערכת הבריאותית נתונה במשבר מתמשך, שלדעת יודעי דבר נמצאת "על סף קריסה", כך לדברי מבקר המדינה ונגידת בנק ישראל, זאת על רקע ניהול כושל, מתמשך ומשותף של צמד המשרדים האוצר את הבריאות.

מאז כניסתך לתפקידך בממשלה הנוכחית הנך מרבה בהבטחות. האם כבר יישמת אותן במלואן? למשל, ההבטחה להקטנת הזיהומים ב-50% – מה הושג? אמנם נרכשו מכשירי MRI נוספים : מהו התור כיום? האם יש תקציב להפעלתם 24/7? האם ישנם מספיק טכנאים?

בנוסף, הבטחת לאחרונה תוספת 1,200 מיטות אישפוז חדשות תוך שש שנים. היכן ומתי יתווספו 200 המיטות לשנת 2017 , וכנ"ל לגבי 200 המיטות לשנת 2018? איזה אחוז מתוכן מיועדות לפריפריה המשוועת למיטות?!

äúîåðä öåìîä á6.2.2012 áúîåðä îçì÷ú ôðéîéú ä äçãùä

היכן ומתי יתווספו 200 המיטות?

ושוב, בשבוע האחרון הבטחת שוב בכנס בריאות במודיעין כי "קיצור תורים" יופעל בקרוב. “במסגרת הרפורמה לקיצור התורים בבתי החולים יקבלו מטופלים תור לניתוח דחוף בתוך 30 יום –  במיוחד כשמדובר בניתוחים דחופים ובמצבים מסכני חיים". – או שיוכלו לפנות לכל בית חולים אחר שיוכל לקבלם, במימון מלא של קופת החולים שלהם", כך אמרת.

עוד הוספת כי אם לא מדובר בניתוח דחוף, המטופל יוכל לפנות לכל בית חולים שבו יבחר אם לא יקבל את התור הנחוץ בתוך 60 יום. ”לא ייתכן שמטופל ייאלץ להמתין חמישה או שישה חודשים לניתוח", הצהרת.

כבוד השר, האם אכן קיים תקציב למלוא התוכנית הזאת, המחייבת הפעלת משמרות ניתוחיות/טיפוליות נוספות בבתיהחולים השונים ככל שיידרש?! האם יש לכך את כוח האדם הנדרש והמוכן לעבוד במשמרות נוספות אלה?

ובאם תתגשם תוכנית רצויה זו במלוא היקפה – האם יש מלאי מספק של מיטות לטיפול נמרץ כירורגי כדי לקלוט את המספר הנוסף של מטופלים? והאם יש כעת מספר מיטות פנויות במחלקות האישפוז השונות?

ליצמן

שר הבריאות ליצמן

עוד אמרת בכנס כי: "אני בוכה שאין לי מספיק תקציב. אין מספיק מיטות, אין מספיק מענקים לרופאים בפריפריה". אלא שמעמדך בקואליציה (מבחינת הרכבה ומשקלה האיסטרטגי של סיעתך), מאפשר לך לחדול מתי שתרצה להתבכיין פומבית בפני התקשורת, ולהרים את קולך כמתבקש למען מערכת הבריאות הציבורית המותשת וקורסת עד אשר ירעדו אמות הסיפים.

המערכת זקוקה לשינוי הגישה אליה, או כדברי יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אלי אלאלוף, שנאמרו מעל בימת הכנסת: "החליפו דיסקט". להבנתי, משמעות הדבר היא קביעת חוק "מדיניות בריאות ממלכתית" המעוגנת בתכנון רבשנתי ארוך טווח תוך קביעת יעדים ברי השגה ומועדם, ותיקצוב הולם למטלות הנ"ל.

ההמנעות מקביעת חוק מתאים נמשכת מאז היותי מנכ"ל משרד הבריאות לפני 30 שנה ועד היום, והיא האחראית להדרדרות המתמשכת של המערכת ממשבר למשבר, ומפתרונות חוזרים ונשנים של טלאי על גבי טלאי. רק "החלפת הדיסקט"תוכל לשקם את המערכת הזאת המצטינת באיכותה ובפוטנציאל החבוי בתוכה.

כבוד השר, במקום להתבכיין הרם קול זעקה מרה מרעישת עולמות. הינך מועל בתפקידך הממלכתי כשר הבריאות, כל עוד ואינך הופך שמיים וארץ למען שיקום מערכת הבריאות הציבורית עליה הינך מופקד.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על השר ליצמן והבטחותיו

  1. אריה קציר הגיב:

    אדוני הנכבד! אתה באמת מאמין לכל מה שאדון ליצמן אומר? אם כן , אז אתה נאיבי יותר מהזקנה ששכבה במסדרון והיום החליפה אותה זקנה אחרת. כל מה שיתוסף באם יתווסף , ילך למרכז, בילינסון שיבא איכילוב, שם מתאשפזים כל בעלי המאה ובעלי קשרים לליצמן. לבכות הוא למד מדרעיי.

    אהבתי

כתיבת תגובה